Een milieuhotel

11 augustus 2014 - Sarapiquí, Costa Rica

Puerto Viego

Vandaag 1 dag in Pierto Viego. Een natuurreservaat waar we 1 dag zouden blijven. We waren er al om 14 uur. Het was bloedheet, eindelijk weer eens een volle zon. In Tortuguero was alles zo ongelooflijk vochtig van de bijna dagelijkse regen dat alles klam aanvoelde. Niks droogt daar. De kleren in de koffer waren klam geworden en begonnen te ruiken. Dus een beetje zon was wel even welkom. Omdat het zo warm was en mijn kleren die ik droeg ernstig vies waren, alles maar even snel in een handwas gedaan en buiten gehangen. Daarna een wandeltocht van 2 uurtjes door het bos hier, inclusief een enorme hangbrug. Heel hoog met een snelstromende rivier onder ons door. De kinderen gingen verrassend genoeg niet mee, die wilden liever zwemmen. Het was weer erg mooi, met prachtige vogels: parkieten, een specht met een rode kop en nog veel meer. Brulapen op de achtergrond. Het blijft indrukwekkend de natuur hier. In de verte hoorde we behalve de brulapen ook gedonder, maar het was zulk prachtig weer, zo snel zou dat niet gaan….wel dus. Binnen een kwartier een hoosbui. Een muur van water die naar beneden kwam. Binnen een paar tellen waren we compleet doorweekt. Had alleen nog een droge onderbroek. Hoe bestaat het. Het was verdorie hartstikke zonnig?! De was die buiten hing, was nog natter dan toen we het ophingen………. pfff een wasdroger zou nu heel fijn zijn geweest.

Vanavond tijdens het klaarmaken voor het avondeten bleek dat het restaurant bij dit “hotel” (een onderzoekscentrum voor milieu) uit ideële overwegingen geen alcohol of anders te schenkt. Alleen water en melk. Tja, dat moet je natuurlijk niet doen bij Hollanders. Die willen toch minimaal een biertje. De groep was dus aardig obstinaat en met z’n allen is toen besloten ergens anders te gaan eten. Dat vond dit onderzoekscentrum niet leuk.  De reisleider werd erbij gehaald en die kon niet anders dan onze protesten aanhoren. We zijn naar een allerleukst restaurantje gegaan en daar werd het toch gezellig. De wijn en het bier waren al koud gezet. Helemaal top. Aangezien zo’n overval van 21 mensen best wat meebrengt hebben de kinderen geholpen in de keuken en het uit serveren. Het was ontzettend gezellig zo met z'n allen. Heerlijk gegeten en veel gelachen. Aangezien ik geen bier of wijn lust, heb ik worteltjessap met jus op………