Samara, onze laatste bestemming

19 augustus 2014 - Sámara, Costa Rica

Vandaag aangekomen op onze laatste plekje voor het einde van onze vakantie. We zitten in hotel Carrillo  vlakbij het plaatsje Samara aan de kust. Wat een geweldige locatie. We kijken vanuit onze kamer uit op het strand en de zee. In de douche zit een groot raam en ook daar kijk je ver uit over het water. Heerlijk als je op de wc zit :)  Nadat we de spullen in onze kamer hadden gebracht hebben we ons allemaal omgekleed om in de golven te spelen. Het water was warm, zo’n 30-32 C en de golven zóó hoog. Het was zwaar bewolkt en begon wat te regenen, maar dat maakte niets uit. Het was totaal niet koud. Meezwemmen in de branding of gewoon dobberen was al heerlijk. Toen het donker werd en in de verte er zich een hevige onweersbui ontwikkelde zijn we gestopt. Die bui werd behoorlijk en er was in de verte zelfs een waterhoos te zien. Na een uur ontwikkelde de bui zich tot een lang en hevig onweer, maar zó mooi als je dan op een overdekt terras zit en uitkijkt op de zee waar de bliksem prachtig te zien was. Wat vliegt de tijd. Het was alweer 22:00 uur voordat we naar bed gingen. De kinderen hadden onderling weer wat afgesproken. Nou ze zitten vier deuren verder….ik zeg prima.

Morgen om 8:00 uur alweer op pad voor een tocht om walvissen en dolfijnen te zien en misschien nog te snorkelen. In dit seizoen zitten hier bultruggen die in deze wateren hun jongen krijgen. Ook schijnen hier veel dolfijnen te zitten. Hopelijk hebben we mazzel….

We waren alweer vroeg weg. De bus zou ons halen om ons naar de boot te brengen. Hoopvol gespannen voor wat we hoopten te zien vandaag, stapten we in en de bus begon te rijden….naar beneden….niet naar Samara, wat we gedacht. Nee, 150 meter naar beneden, want daar aan het strand lagen 2 bootjes. De logica van een garnaal……dit hadden we in 5 minuten kunnen lopen….,maar oké, we waren ruim op tijd. De kinderen gingen samen in een boot en alle ouders in de andere. De bootjes voeren ruim uit elkaar zodat de kans om iets te spotten groter was. Al snel zagen we twee schildpadden die aan het paren waren. Turtle-seks…niet heel inspirerend zeg maar.  Binnen half uur zagen we dolfijnen. Een stuk of 4-5. Wat een ontzettend leuke dieren zijn dat. Prachtig hoe soepel ze door het water zwommen. Al gauw gingen we weer door en binnen 10 minuten dook er voor ons een gigantische dier uit het water op: EEN BULTRUG!! Ik kon het eerst niet geloven. Wat een machtige beesten en zó groot. In deze tijd kalveren ze hier. Het water is hier altijd warm en de jongen hebben nog geen vet wanneer ze geboren worden. In Antarctica, waar ze eten, is het te koud zonder deze vetvoorraad.. Het waren 2 volwassen exemplaren. Ze doken links op dan weer totaal ergens anders. Later zagen we ook een moeder met jong. Uiteindelijk hebben we 4 verschillende bultruggen gezien. Wat ongelooflijk indrukwekkend en bijzonder om dit mee te maken. Wat een ontzettende mazzel hebben wij gehad. Iedereen had er op gehoopt, maar nooit gedacht dat het echt zou lukken om deze dieren te zien. Heel mooi en indrukwekkend.

Verder was het een rustig dagje. Ook wel eens fijn. De kinderen hebben gezwommen en ik ben met 2 andere vrouwen even gaan winkelen. Verder gezellig aan het strand wat gedronken (vooral banano shake is érg favoriet) en heerlijk geluierd. Dat mocht ook wel eens. Morgen gaan de kinderen en een deel van de volwassen een les in surfen (op de golven) nemen. Daarvoor moeten we al om 7:15 uur in de bus. Gelukkig ontbijten we op het strand. Behalve het opstaan wordt het weer een rustig luierdagje. Het laatste officiële echte vakantiedagje. Vrijdag gaan we terug naar San José waar we maar een paar uurtjes slapen, want zaterdag ochtend om 6 uur plaatselijke tijd vliegen we hier weer weg. Eerst nog morgen even heel erg genieten voor het zover is……