Naar de Indianen

9 augustus 2014 - Puerto Viejo, Costa Rica

DSC00133[1]DSC00136[1]DSC00140[1]DSC00157[1]DSC00155[1]DSC00162[1]DSC00165[1]DSC00173[1]DSC00148[1]Vandaag was het weer vroeg dag. Om 7 uur ontbijt, want om 8 uur zouden we vertrekken naar de indianen in het oerwoud. Eerst een kleine uitstap om naar een leguaan te kijken die in een boom zat. Zij zijn afhankelijk van de temperatuur. Wanneer het regent worden ze inactief en kunnen ze zelfs uit een boom vallen. Ze hebben 4-5 uur zon per dag nodig. Dan veranderen ze van kleur en kunnen ze eten (vegetarisch). Deze wijsheid heb ik niet van mezelf. Er ging een gids/antropoloog mee die alles kon vertellen over de natuur en de indianen. Daarna doorrijden het oerwoud in. Als je nu denkt dat we uren moesten wandelen voordat we bij de stam waren, dan heb je het mis...ze zaten vijf minuten lopen van de weg af. Hangbrug over, kleine bananenplantage over en en daar waren ze. Gewone broek, heeeeel vies ooit wit hemd. De vrouwen een rok met een gewoon westers schort.......daar waren ze: dé Indianen. Het was er ontzettend modderig. De Indianen liepen daarom vooral in kaplaarzen. Hun taal is bribri. Hun wigwam bestond uit een houten huis op palen, met een palmbladeren dak. We werden ontvangen in een soort  centrale ruimte waar van alles werd uitgelegd over hun gebruiken en rituelen.  Zo lieten ze ons allerlei kruiden zien die zij als medicatie gebruikten en de vrouwen kregen een kleurstof op het gezicht zoals make-up. We leken wel kabouter plop. Deze Indianen leven vooral van de opbrengst van toerisme en chocolade. Het maken van deze chocolade vanaf de cacaoboon tot aan de chocolade zelf was heel primitief en bijzonder om te zien. Tussen de middag kregen we eten uit een groot palmblad. Er lag iets in van kip, soort aardappel, cassave en nog iets.  Ik heb alles geproefd, maar kon het niet opeten, heb ook grenzen. Smaakte allemaal net een beetje te weeïg. Ook de kinderen vonden het niet helemaal top en waren blij met het gat in de vloer. De honden en kippen vonden het heerlijk.

Het was apart en interessant, maar ook ietwat commercieel allemaal, maar je kon wel goed zien hoe hun cultuur en gebruiken waren.  Daarna gauw terug naar het hotel om te gaan zwemmen in de golven van de Pacific. Die waren enorm. Heerlijk was het om daarin te spelen. Met de hele groep meesurfen op de golven. Geweldig! De onderstroom was alleen behoorlijk en dat viel tegen om daarin weer terug te zwemmen. De lifeguard kwam op een gegeven moment naar me toe om te vragen of ik hulp nodig had……Dat ik nauwelijks vooruit kwam was niet alleen mezelf opgevallen. Ik was blij toen ik weer op het strand stond. De kinderen (en hun ouders) kregen er niet genoeg van. Even heerlijk genieten van de enorme golven. De dag was om gevlogen. Iedereen was erg moe en kroop er vroeg in. Morgen weer vroeg weg. Om 6 uur eruit, om 6;30 uur wegrijden. We gaan naar het volgende op het programma: de schildpadden in Tortuquero (het land van de schildpadden)