Rincón de la Vieja

17 augustus 2014 - Liberia, Costa Rica

Gisteren zijn we na een busreis van 4 uur aangekomen in Rincón de la Vieja. In de middle of nowhere een prachtig verblijf met mooie huizen met airco en een heerlijk zwembad. Daar waren we allemaal erg aan toe. Binnen een half uur lag iedereen ook in het water. De kinderen speelden weer met elkaar. Heerlijk om te zien hoe goed ze met elkaar op kunnen schieten en iedereen mee mag doen.

Ook bleken ze alweer met elkaar te hebben afgesproken om in 1 huisje te slapen, dus werden ook al gauw de matrassen versleept. 's Avonds na het eten werd er weer gezwommen tot laat in de avond. Daarna slapen.....uhu.....Ik ben benieuwd of dat ook is gelukt want vandaag is het weer vroeg dag: we gaan een hiking doen in een natuurreservaat met vulkanische activiteit.

Nou, dat het moeilijk zou worden voor de kinderen had ik wel verwacht, maar oei wat waren ze moe. Toch houden ze zich absoluut met z'n allen aan de afgesproken tijden, niet één uitgezonderd en zorgen ze dat alles is opgeruimd. Das best knap als je maar een paar uurtjes hebt geslapen. Iedereen ging mee het natuurreservaat in. Het was weer een flink eind lopen, maar met verstand op 0 kom je een heel eind. De omgeving en begroeing is hier heel anders dan in Monteverde met zijn uitbundige nevelwouden. Het is hier een stuk droger en warmer ondanks dat we nu in het regenseizoen zitten.

In het natuurreservaat is vulkanische activiteit in de vorm van kokend en borrelende waterbronnen en kokende modder en natuurlijk een ontzettende zwavellucht. Bijzonder om jezelf te realiseren dat er onder je een vulkaan zit die weliswaar slaapt maar nog wel leeft. De modder was leuk om te zien, maar met zoveel vrouwen natuurlijk een absolute buitenkans om gratis een puur natuur moddermasker op onze gezichten te smeren. We hielpen elkaar en een aantal kinderen in te smeren met een dikke, nog warme kleilaag. Heel fris rook het niet, maar het leek ons heel goed voor ons huidje. Volgens onze reisleider moesten we het max een kwartier laten zitten en daarna in een rivier afspoelen. We hebben onze tocht verder afgemaakt met al die modder op ons gezicht. Onderweg kwamen we verschillende toeristen tegen waarvan de één nog verbaasder keek dan de ander, maar we liepen stug door. Deze gratis vulkanische verjongingkuur wilden we allemaal. Na een kwartiertje lopen hebben we onze gezichten afgespoeld en warempel het voelde allemaal fijn gladjes aan. Je zou jezelf er helemaal mee insmeren :) Geen onverwachte uitslag of andere rare dingen, waar ik een beetje bang voor was.

Na bijna 3 uur wandelen waren we weer bij de bus. Niemand vond dat erg, iedereen was toch wel wat moe en klaar met de activiteiten. We wilden eigenlijk gewoon simpel op ons bedje liggen bij het zwembad met een lekker drankje terwijl de kinderen heerlijk aan het ravotten waren. Eventjes niks doen, lekker luieren. Morgen breekt het laatste deel van onze reis aan. Dan gaan we naar de kust in de hoop op flink wat zon, de zee en heerlijk relaxen. Nog één keer onze koffer inpakken voor een laatste nieuw adres van onze vakantie en daarna weer richting huis. Nog even genieten voor het zover is….